Miał zainwestować swoje pieniądze, w rezultacie został oszukany
Kolejna osoba padła ofiarą oszustwa. Fałszywy broker miał pomóc mieszkańcowi powiatu świeckiego w zainwestowaniu i pomnożeniu oszczędności. Efekt był jednak odwrotny, a mężczyzna stracił ponad 12 tys. złotych. Policjanci po raz kolejny ostrzegają i przypominają - jeżeli nawiąże z Tobą kontakt osoba, która będzie proponowała szybki zysk oraz zainstalowanie oprogramowania na komputerze - ZAWSZE zachowaj czujność i zdrowy rozsądek! To może być oszust!
Po raz kolejny oszuści wykorzystali brak wymaganej ostrożności w sieci. Do świeckiej komendy stawił się 77-letni mieszkaniec naszego powiatu, który został oszukany na kwotę ponad 12 tysięcy złotych. Tym razem poszkodowany, zachęcony ogłoszeniem wystawionym na portalu społecznościowym, nawiązał kontakt z brokerem, który zaproponował inwestycję pieniędzy w akcje. Mężczyzna nieświadomy tego, że może paść ofiarą oszusta, zgodził się na przelew pieniędzy. I tak początkowo przelał na wskazane przez oszusta konto niemal 1000 zł. Następnie oszust namówił 77-latka do zainstalowania określonego oprogramowania. Wtedy oszustowi otworzyła się furtka, wszedł w posiadanie danych konta bankowego, dzięki czemu mógł wykonywać na nim operacje. W rezultacie oszust wyprowadził z konta wszystkie oszczędności mężczyzny.
W ten sam sposób, w styczniu, 47-latek z powiatu świeckiego, mieszkający obecnie za granicą, stracił 24 tys. funtów. W sierpniu 50-letni mężczyzna, chcąc zainwestować, „pozbył się” z konta 147 tysięcy złotych. Natomiast 41-latek, dając się oszukać, stracił z oszczędności ponad 7 tys. złotych, a drugie tyle będzie musiał spłacać, ponieważ oszust zaciągnął pożyczkę na jego konto.
Co robić by nie paść ofiarą oszustwa?
- Jeśli korzystasz z urządzeń z dostępem do Internetu, pilnuj swoich haseł dostępowych.
- NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz
kodów jednorazowych. - Nie wpisuj nigdzie numeru swojej karty i numeru kodu zabezpieczającego CVV.
- Pamiętaj, żeby weryfikować kto i co do Ciebie pisze.
- Ignoruj wiadomości od obcych i nigdy nie otwieraj linków w nich zawartych.
- Zwrócić uwagę na poprzestawiane litery, dodatkowe kropki, błędy, czy brak polskich znaków.
- Za każdym razem wyloguj się z aplikacji po zakończeniu jej użytkowania. Pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
- Jeśli masz jakieś wątpliwości dotyczące prawdziwości otrzymanej wiadomości, lepiej skontaktować się z infolinią firmy, która rzekomo wysłała Tobie wiadomość.
- Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.
- Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi pulpitu, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania.
- Kieruj się zdrowym rozsądkiem.